sunnuntai 5. helmikuuta 2012

joskus vaan tuntuu siltä ja tältä.


Torstaina oli taas se päivä kuukaudesta, joka pisti miettimään kaikkia  niitä asioita,
jotka romutti elämäni täysin.
Torstaina nimittäin meidän pieni poika täytti 5kk. Äidin pieni rakkaus.
Sitä on jotenkin jo sopeutunut asiaan, että meitä on edelleenkin täällä vain kaksi, isi ja äiti. 
Olen pakottanut itseni jatkamaan elämää, sillaisenaan kuin se nyt on. 
Kukaan ei voi tietää, kukaan ei voi käsittää tätä joka päiväistä tunnetta jota käyn läpi..
joka aamu ja  joka ikinen ilta.

Ne äidit jotka heräävät yöllä uupuneina ja väsyneinä pienen vauvan itkuun, syöttämään tätä pientä ihmettä, toivoisivat, että pääsisivät vain nopeasti takaisin nukkumaan.
Ne äidit jotka sanovat, että elämästä ei pysty enään nauttimaan niinkuin ennen, tuon "vauvan" takia.

Menen joka kerta sanattomaksi, kun kuulen tai luen näiden äitien omasta vauva arjesta.
Minä itse olisin valmis valvoamaan yöt ja päivät tarkistaakseni, että kaikki on pienellä hyvin, olin kuinka väsynyt ja uupunut tahansa.  Minä itse en näe vauva arkea haasteena, vaan uutena mahdollisuutena saada nauttia elämästä ja uudesta arjesta sellaisena, millaiseksi se on muuttunut tuon pienen ihmeen synnyttyä.
Minä itse tekisin mitä vain, että saisin herätä keskellä yötä itkuun ja saisin hyssytellä, antaa pienelle lämpimän, rakastavan ja turvallisen sylin nukahtaa uudelleen. Toivon, että vielä jonain päivänä koen tuon ihmeellisen ja rakastavan tunteen, olla äiti ja tuntea itsensä tärkeäksi, aamulla, päivällä, illalla ja yöllä! <3

Sitä jotenkin pakottaa itsensä olemaan vahvempi ja kätkemään ne syvät tunteet ja murheet, ettei kukaan vaan näkisi kuinka heikko nyt olen.  Ihmiset ja perheen jäsenet sanovat, että "aika, se parantaa haavat"
mikä aika? mitkä haavat? Ei mikään, milloinkaan voi  viedä sitä tuskaa poies. Ei mikään, ei milloinkaan.
Ei kukaan taida ymmärtää mitä olen äitinä? joutunut käymään läpi.
Ne tunteet silloin sairaalassa, kun kaikki ei ollutkaan enään hyvin.
Ne tunteet kun pieni syntyi, enkä koskaan kuullut elämän ensimmäistä kiljahdusta.
Ne tunteet seuraavana aamuna, kun heräsin sairaalan sängystä, hiljaisesta huoneesta, tyhjä tunne sisälläni, sydän särkyneenä.
Ne tunteet kun tulin kotiin tyhjin käsin, ja yhtäkkiä millään ei ollut enään tarkoitusta?
Vauvan huoneen ovi oli suljettu, sen ohi käveleminen oli niin raskasta, tuntuikuin jalat lähtisivät juuri alta.

Jo samana päivänä, sunnuntaina 4.09.2011.käskin itseäni tajuamaan, että en voi enään tehdä mitään.
Kaikki oli jo menetetty.
 Menimme käymään veljeni luona, jossa pieni kummipoikani halasi minua ja kysyi
"Missä Alex on?" ei auttanut kuin kertoa, että pieni Alex on nyt faffan kanssa taivaassa.
Hän ymmärsi heti, vaikka välillä hän sanoikin hassuja miehelleni;
"Kimmee, tästä pahvilaatikosta vois tulla Alexille hieno kylpyamme." Miehenikin sanoi, että mitä tuohon sanomaan? vaikka tuntui aina vaikealta ja pahalta, ei pieni poika sitä ymmärtäisi.
"Ei Alex tarvitse enään ammetta, vaikka ihana idea onkin"

Pieni kummityttömme oli silloin melkein 5kk, hänen näkeminen  oli minulle vaikeinta. En malttanut päästää häntä sylistäni hetkeksikään. Silloinkin näytin varmasti vahvalta, mutta todellisuudessa kaipasin vain seuraa ja pieniä kummilapsiani, siksi etten hetkeksikään alkaisi miettimään kaikkea tapahtunutta.
Tiesin, että heti kotiin palatessa tilanne olisi taas niinkuin kotiutumispäivänä, mutta tiesin senkin, kuinka paljon halusinkin sen tunteen välttää, tajusin että se tulee aina olemaan edessä, joka kuitenkin lähensi meitä, miestäni ja minua, mikä vahvisti meitä pitämään huolta toisistamme entistä enemmän.

Nyt vauvanhuoneen ovi on avattu, ja tunteet yhdessä jaettu. Mietitty ja keskusteltu..

"Elämä antaa, elämä ottaa, se kantaa ja voi pudottaa, jos jotain haluat niin älä jää odottaa,
koska hetken voit kadottaa!"

Jonain päivänä vielä, kuulen sen ensimmäisen kiljahduksen ja totean, että olen maailman onnellisin Äiti!
Toivon, että se päivä olisi jo huomenna, koska tiedän että mieheni olisi maailman paras isä mitä lapsi saada voisi. Toivottavasti voin antaa hänelle sen mahdollisuuden vielä jonain päivänä.



13 kommenttia:

  1. Todella kauniisti kirjoitettu teksti.
    Olen seurannut tätä sun blogiasi jo ainakin kuukauden päivät. Kirjoitat niin erilailla, kuin muut. Sun tekstit on tosi koskettavia, ja pistää miettimään. Tulee jopa vähän syyllinen olo, kun joskus itsellä on voimat vähissä vauva-arjen keskellä.
    Halusin vaan kiittää näistä teksteistä, ne pistää ajattelemaan mikä onkaan oikeasti tärkeintä. Siis kiitos.
    Ja niin, otan osaa. Vaikka se tuskin auttaakaan mitään ja saattaa tuntua ehkä jopa loukkaavalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon. Pidän tätä blogia ihan vaan itseni takia. Välillä täytyy saada "avautua" mieltä painavista asioista. Ainakun ei ole kelle puhua. Vaikka kirjoitan tänne vain itselleni, on kiva kuulla että joitakin kiinnostaa lukea meidän arjesta. Elämään mahtuu hyviä kuin huonoja päivä, sitä varten pidän tätä blogia. Eikä sinun tarvitse syyllisyyttä tuntea, näin vaan minä nään asiat. :) Uskon että vauva-arki pystyy olemaan välillä rankkaa. Mutta kellä ei olisi?

      Cia

      Poista
  2. Olet aivan oikeassa siinä että kukaan ei voi ymmärtää sitä tuskaa jota sinä ja Kimme olette joutuneet kestämään....sen vaan tiedän että sellaista ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan! Kaikki lohduttavat sanat ovat ihan turhia sillä sellaisia ei ole. Meille läheisillekin asia oli niin vaikea olisi halunut autta mutta miten?? ei ollut mitään tehtävissä :(
    Toivon koko sydämmestäni että teille vielä koittaa se päivä kun saatte nauttia lapsesta,sen te olette molemmat ansaineet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä päivää me odotetaan yhdessä kuin kuuta nousevaa.
      Toivottavasti se päivä vielä koittaa.

      Poista
  3. Täällä yksi joka ymmärtää. Teksti on lähestulkoon sama mitä löytyy mun päiväkirjasta... Nyt mua alkaa itkettää jo toistamiseen. Ei tavinnu nimittäin montaa sanaa lukea ku alkoi jo kyyneleet virrata. Se on toisaalta lohduttavaa tietää että on muitakin kun tietää täysin miltä tuntuu. Kun ei ne lohduttavat sanat oikeasti lohduta. Mua kyllä ilahdutti kovasti että päätitte laskea Alexin Ainon viereen, niin ei tarvi toisen olla yksin. Ja nyt tä nainen parkuu jo täysillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä pelästyin hieman, kun näin kommentoijan nimen, eli sun.
      Nämä asiat on jotenkin niin henkilökohtasia, ja niistä voi olla niin monta mieltä. Kaikista ei välttämättä tunnu samalta, tai sitten joillekkin se on vielä enemmän ylitsepääsemätön asia. Itse aina huokasen jokaisen kirjotuksen jälkeen, että mitä kommentteja sieltä mahtaa seuraavaksi tulla. Niinkuin sanoit, se on totta että toisaalta se on lohduttavaa kun tietää että on muitakin, jotka tietää sen tuskan ja pahan tunteen, täysin miltä itsestään tuntuu. Sitäkun ei kenenkään pitäisi joututa kokemaan.
      Kun käytiin valitsemassa uurnalehdosta paikka Alexille, ei heti huomattu, että teidän Aino on juuri siinä vieressä, se kyllä vaikutti meidän päätökseen paljon, nimittäin sen huomattuamme haluttiin Alexille paikka juuri siitä vierestä! Jotenkin, tuli sillanen tunne, että pitää saada meijän pikkanen siihen toisen viereen.
      Mulle tuottaa aina yhtä vaikeeta, kirjotella tänne näitä surullisempia tekstejä. Jotenkin se sitten auttaa, kun lukee lopulta pari kertaaa läpi mitä sitä juuri kirjoitti. Ei näissäkään teksteissä olla kertaakaan vältytty yhdeltäkään kyyneleeltä.
      Vaikkei nämä surullisemmat tuntemukset mihinkään arjesta katoa, täytyy välillä yrittää löytää jotain positiivistakin päivästä ja arjesta. Ettei tää blogin kirjoittelu mene pelkäksi surulliseksi ja itkemiseksi.

      Poista
    2. Mulla on vähän sama ton mun kirjani kanssa, itkemistä hyvän matkaa alussa. Mutta sillä nyt ei olekkaan mitään väliä ku on vaan omille silmille. Ainakin toistaiseks. Mulle oli ihan hirveen kova paikka kirjottaa ensimmäisiä kertoja ilosia asioita ja revinki pari sivua pois, ku tuli sellanen olo että kuuluu olla surullinen. Mutta siinähän menee pää rikki. Näitä sun juttuja on tosi kiva lukea, hyvä ettette ole vaipunu masennukseen kun niinkin voi käydä.

      Poista
    3. Mä en ole koskaan miettiny tota omaa päiväkirja ideaa, vois ehkä olla hyvä sillanen, missä on vaan ne omat ja syvimmätkin tuntemukset joita ei ihan tänne kirjoteta. Mulla oli tarkotus aloittaa oma blogi sitten kun meidän pikkanen syntyy, mutta sitten se idea jäi kun Alex menehtyi. Myöhemmin miettisin, että alkaisin silti kirjoitella omia juttuja tänne ja kirjotella hyvistä ja huonoistakin päivistä. Mulla oli ihan sama fiilis, että ei uskaltanut iloita mistään, eikä sitä antanut itselleen edes mahdollisuutta olla. Jotenkin oman isän kuolema silloin kun olin vasta 13, auttoi mua nyt ymmärtämään ja opin käsittelemään tätä asiaa, ehkä siksi varmaan en masentunut.
      Alex on mielessä aina, mutta pahinta mulle on se kun tapahtuneesta keskutellaa tai kerrotaan jollekkin, jokaikinen kerta tulee vaan enemmän todellisemmaksi mitä meille tapahtui silloin syyskuussa. Silloin aina nousee kaikki tunteet pintaa.
      Ehkä sitä vaan yrittää itselleen hokea että voi hyvin, ja että nyt olen valmis menemään elämässä eteenpäin, vaikka sitä oikeasti ei vielä olisikaan. Meillä eletään nyt päivä kerrallaan, sen näkee sitten mitä elämä tuo tullessaan. :)

      Poista
    4. Joo no ite menin sillon aika aikasin töihin, heti kun äitiysloma loppus. Aluks oli kyllä aika rankkaa ku moni tuli onnittelemaan, ja joutusin sitten moneen otteeseen selittämään että mitä on tapahtunut. Ja mä olen sellanen ihminen että vaikka kuin huonosti menis ni vastaan että kaikki on hyvin. Kyllä vieläki iskee välillä hirveä epätoivo ja ikävä; yleensä purkautuu sitte autossa kun on käyny viemässä kynttilän haudalle tai jos valvoo yksin kauan, ehtii miettimään liikaa. Sillon kirjotan ja tulee heti parempi olo kun sen on saanut "jaattua". Ja jatkuvasti taistelen sen kanssa että tunnen itteni huonoks äidiks kun käyn hautausmaalla niin harvoin. Mietin mitä meistä ajatellaan kun ei ole kynttilä palamassa koko ajan. Käyminen vaan ajan myötä väheni, enemmän tulee toista muisteltua täällä kotona. Yhtä lähelle, lähemmäskin, täällä pääsee. Serkku piirsi Ainosta meille taulun, joka on olohuoneessa. Sitä on mukava istua katselemassa.

      Poista
  4. Turha sitä ruveta miettimään edes noin että oisit huono äiti tossa asiassa! Mä miettisin sillon jo sairaalassa, että nyt täytyy käydä jokaviikko hautausmaalla, ja itselleni se on ollut todella vaikeaa mennä sinne. En edes isän haudallakaan ole pitkään aikaan käynyt, joka harmittaa mua kovasti. Mulle vaan siellä käyminen on raskasta. Synnytyksen jälkeen miettisin todella tuskissani että enmä pysty sinne jokaviikko menemään! mutta nyt meillä on ollut niin että käydään aina 5päivän välein siellä vaihtamassa kynttilä uuteen. Ja se on helpottanut mua paljon, eikä tee enään niin pahaa mennä sinne. Eihän sitä tietenkään oma lapsi koskaan lähde mielestä poies! Meilläkin kotona Alexista kuva raameissa, aina nähtävillä, ja sitä katsoo aina kun kävelee siitä ohitse. Mulle on ollut tärkeää käydä haudalla vaikka vaikeeta välillä tekeekin, lasken välillä jopa kellosta koska on taas 110tuntia mennyt. Ittelleni tulee huono mieli jos yksikin päivä on kynttilä siellä sammuneena, tunnen itteni silloin huonoksi äidiksi. Ehkä mä itsekin vähän stressaan sen asian kanssa, veikkaan sen olevan niin, että sisälläni oleva tyhjyys, jonka kovasti yritän täyttää sillä että pidän huolen tosta Alexin hautapaikasta. Uskon että pikkuhiljaa ja ajan kanssa se stressikin vähenee, ja tuo ei olis mikään pakkomieli enään. Ja jokainen tekee niin miltä itsestään parhaiten tuntuu.

    VastaaPoista
  5. Ihana kirjotus. Löysin sattumalta blogiisi ja luin tämän tekstin.
    En pystynyt lukemaan itkemättä. Minulla on 08/11 syntynyt tyttö ja tämä teksti sai todella ajattelemaan miten tyytyväinen ja onnellinen pitää olla omaan tilanteeseensa. Mikään ei ole itsestään selvyys. Tekstisi sai minut tuntemaan oloni itsekkääksi, koska olen valittanut useemman kerran öisin valvoessa vauvan kanssa.. tämän luettuani jaksan taas valvoa monta monta yötä ja muistaa että kaikki voisi olla toisin!
    En osaa sanoa mitään lohduttavaa teidän tilanteeseen. En edes osaa kuvitella miltä se voi tuntua.
    T: Tyttö -90 ja neiti 7kk :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos. Minä kirjottelen miltä itsestäni tuntuu juuri tällä hetkellä. Tarkoitus näillä ei todellakaan ole se että saisin jonkun tuntemaan itsensä huonoksi äidiksi ylm. Jokainen tekee omat päätöksensä ja toimii sen mukaan miltä itsestään tuntuu. Olen vain kuullut ja nähnyt paljon miten muut äidit hoitavat omia lapsiaan, itse tekisin jotkut asiat aivan toisin. Mutta se meidät erottaakin toisistamme että olemme kaikki täysin erilaisia mikä "taivaan kiitos" onkin mielestäni hyvä asia! Varmasti kaikilla, niinkuin minullekkin tulee vastaan se päivä että joskus on raskasta ja väsyttävää ja miettii miten tästä selviydytään. Mutta itse odotan sitä päivää, jotta näen miten tulen selviytymään niistä elämän rikkaista haasteista.

    VastaaPoista